SKRIV EN BOK OM DET
Hvilken idé skal du gå for først?
Føles det som om du har altfor mange ideer? At du har flere bøker du har lyst til å skrive, kurs du vil lage, foredrag du vil holde og masse spennende ting du har lyst til å få til? Da er denne episoden for deg.
Her er et sammendrag over innholdet for deg som også vil lese mer om dette temaet – i tillegg til å høre på episoden.
Jeg kjenner meg veldig godt igjen i det å ha mange ideer. At hodet er så fullt at du blir helt overveldet. Og det store spørsmålet er: hvor skal man begynne? Da jeg startet min business hadde jeg utrolig mange ting jeg hadde lyst til å gjøre – jeg ville skrive mange bøker, lage kurs, spille inn podcast, ha forfattersamlinger, holde masterminds, eventer og workshops – og starte eget forlag.
Det var helt klart overveldende. Men jeg måtte bare begynne et sted. Etter 3 år har jeg faktisk gjort alle de tingene jeg drømte om, og jeg skal selvfølgelig dele mine tips med deg, sånn at du også kan ta de beste valgene for DEG.
Budskap + bok = business
Enten du er opptatt av å nå ut med et budskap, skrive bøker, eller drive en business, vil dette være nyttig for deg. Men aller først vil jeg gjerne forklare litt hva jeg mener når jeg snakker om business. For meg er det viktig at vi alle deler det vi kan og det vi vet, og på den måten bidrar til å gjøre verden litt bedre. At vi hjelper og inspirerer hverandre, og bringer frem nye ideer og perspektiver.
Å skrive en bok er en kjempesmart måte å dele på, enten det er et viktig tema, din kunnskap eller en beskjed. Dessuten er det et godt fundament for videre deling i forskjellige typer kanaler.
Boken du skriver blir rett og slett innpakningen som holder budskapet ditt, og ved å selge boken selger du også inn budskapet ditt. Og jo mere vi deler med hverandre, jo smartere vi er med hvordan vi selger det, desto mer kan vi bidra til å endre verden.
Så når jeg snakker om at vi bør tenke business, mener jeg egentlig at vi skal ha fokus på å selge bøker sånn at vi kan nå ut med det viktige budskapet vi har.
Og én måte jeg jobber med dette på, er blant annet at jeg har mitt eget forlag, Nor, hvor jeg hjelper forfattere med nettopp innpakningen.
Mine 4 beste tips for å velge idé
Mine tips til hvordan du velger hvilke ideer du skal gå for først er basert på at du har et budskap som du skal dele, og at du også har noen mål du har lyst til å nå. Jeg har prøvd å sette det i et system for deg, altså en slags oppskrift. Og den vil være nyttig for deg enten du er helt i startfasen, eller mer viderekommen.
Kanskje du allerede har din egen business, men har lyst til å gå i en litt annen retning? Eller har en idé til en annen bok, og lurer på om du skal gå for den nå eller ikke?
1. Rask vekst
Jeg jobbet i bokbransjen en stund, og det var fint det, men etter hvert ville jeg gjøre noe nytt.
Tanken var at jeg skulle starte for meg selv, og jeg hadde sikkert hundre ideer til hva jeg skulle gjøre. Likevel ante jeg ikke hva jeg skulle satse på. Hva var det ved min bakgrunn og min kunnskap som var smartest å starte med? Det var jeg ikke helt klar på.
Mitt mål var å starte noe som kunne bli en jobb for meg, så jeg var avhengig av at den businessen kom godt i gang ganske raskt. Jeg var nødt til å ta et valg om hvilke ideer jeg skulle gå for først. Så jeg tenkte «hva er det jeg allerede kan mye om, som jeg kan bygge videre på?» Og svaret var: å lage sakprosabøker. Jeg kunne lage bøker. Det var noe jeg hadde god erfaring med, noe jeg var flink til, og jeg visste det var mange der ute som hadde lyst til å lære mer om å skrive bok. Jeg hadde kunnskapen, og det var et marked. Det var en match!
Det var altså sånn jeg startet – med noe jeg kunne fra før. Grunnen til det var rett og slett fordi målet var rask vekst. Og det kan jo du også tenke på, hvis det er viktig for deg å komme kjapt i gang med en type business. Det er jo ikke sånn at det du starter med nå nødvendigvis er noe du må drive med for alltid. Den ideen du velger nå, kan du tenke at du skal snakke om kanskje de neste to årene, og så kan du alltids justere underveis. Så hvis målet ditt er rask vekst, kan du tenke strategisk og velge den ideen som tar utgangspunkt i noe du allerede kan mye om.
2. Hjelpe og inspirere
Kanskje du ikke har behov for rask vekst, men at hovedmålet ditt er å hjelpe og inspirere andre. Da kan det være veldig fint å ta utgangspunkt i en interesse du har og bygge videre på den. Hvis du er interessert i for eksempel mat eller interiør eller trening, kan du skrive en bok om det. På denne måten kan du ha det gøy, og samtidig skape nye muligheter for deg selv.
Det er fullt mulig å skrive en bok om noe du kan mye om, uten at det er konkret fagkunnskap. Det viktigste er at du har erfaring, og at det er noe som andre også er interessert i. Det er fort gjort å tenke at du ikke kan nok om temaet ditt ennå og at du ikke er noen ekspert. Men du trenger ikke å kunne så veldig mye mer enn de andre som interesserer seg for det samme som deg. Faktisk er det veldig positivt at du selv har vært nybegynner for ikke så alt for lenge siden. Du behøver bare å ligge litt foran de du snakker til for å kunne skrive en bok og bli forfatter.
At du har noe du har lyst til å bidra med i form av et budskap eller tema du er veldig interessert i fra før, kan skape masse gøy for deg – og virkelig bli en kjempefin bok. Tenk også i denne sammenhengen på hva du har lyst til å snakke om de neste årene. Er det allerede noe du snakker mye om til familie og venner, for eksempel? Der har du kanskje temaet for boken din.
3. Skape engasjement
Noen av de jeg jobber med har masse ideer om hva de kunne tenkt seg å skrive bok om, og ofte er det én ting som engasjerer dem mer enn andre ting. Kanskje har de noen de ser opp til, noen som driver med noe spennende, og de tenker at «den gjengen der har jeg lyst til å være en del av». Hvis du også har det sånn, kan du følge det engasjementet eller den lille nysgjerrigheten der, og på den måten skape deg et større nettverk som igjen vil føre til flere muligheter. Kanskje målet ditt er å bli kjent med flere, eller jobbe mer med det du engasjerer deg for. For du kan selvfølgelig bidra positivt i verden uten at du nødvendigvis har veldig mye fagkunnskap eller en langvarig interesse. Det er nok at du har noe du er engasjert i, som du har lyst til å bruke tiden din på og å snakke om fremover. Gjør research, finn ut av ting og lær deg mer om det. Vær aktiv, ta kontakt med andre og bli en del av det nettverket sånn at du kan bidra positivt med ditt engasjement.
Tenk gjennom: hva er det du drømmer om å snakke om, skrive om og lære mer om? Når du har funnet svaret kan det være veldig fint gå i den retningen med boken din. Velg den ideen som engasjerer deg, så vil det kunne skje masse spennende basert på det.
4. Bli ferdig, og gå videre
Noen har verken behov for rask vekst, har et umiddelbart ønske om å hjelpe eller inspirere andre, eller har noe de er kjempeengasjert i ennå. Men de har en bok. Den boken har kanskje vært der lenge allerede, og de bare vet at en eller annen dag skal de skrive den.
Og hvis du har en sånn bok inni hodet, så er mitt råd å skrive den boken ut. Bli ferdig med den, og move on. Ellers kommer den til å være der og banke på for alltid. Jeg har opplevd det selv, og vet at den boken kommer ikke til å slippe taket med det første.
Så hvis du bærer på en sånn type bok, er mitt råd å skrive den nå. Bli ferdig med den, og så går du videre til neste prosjekt.
En oppsummering
Hvis du har mange forskjellige ideer og det er mye du har lyst til å gjøre, er altså dette de fire metodene jeg anbefaler:
- Hvis målet ditt er rask vekst, kan du ta utgangspunkt i noe du allerede kan – som en start.
- Hvis du vil hjelpe og inspirere andre, kan det å bruke en interesse du allerede har være en fin retning å gå i først.
- Ønsker du å engasjere deg mer, få et større nettverk og gjøre noe viktig, kan det å skrive en bok om noe du brenner for være en god løsning.
- Og hvis du allerede har en bok som ligger der, og du vet at du skal skrive den en dag, så er det kanskje den du skal gå for aller først.
Som du ser er det forskjellige måter å tenke om hvordan man kan velge ide, basert på et mål eller et ønske man har.
Til deg som vil gjøre alt
Hva om du både har lyst til å drive business, hjelpe og inspirere andre, ha et større nettverk og være engasjert, hvordan velge ide da?
Et av mine aller beste triks her er et som jeg har brukt flere ganger selv. Det du skal gjøre da, er å se for deg et prosjekt, eller en bokidé, du har lyst til å jobbe med. Og mens du ser for deg det prosjektet eller den boken, tenker du at det blir en kjempesuksess. Du selger mange, mange bøker, og du oppnår alt du drømmer om. Mange får hjelp og blir inspirert, du blir intervjuet og det skjer en masse bra når du velger det prosjektet.
Og så ser du for deg et annet prosjekt, og gjør akkurat samme øvelse. Boken eller prosjektet selger kjempebra, du får masse nye kunder eller det dukker opp mange foredragsmuligheter. Alt du har drømt om og alt du har ønsket deg vil du oppnå. Det skjer rett og slett nøyaktig det samme. Du får akkurat samme suksess når du gjør alternativ en og alternativ to – eller alternativ tre og fire hvis du har flere også. Hvilken bok vil du skrive først da? Hvis du vet at alle bøkene du vil skrive kommer til å bli like bra, hvilken bok er det du står igjen med da?
Det samme gjelder for prosjekter. Hvis alle prosjektene går like bra, hvilket er det du skal jobbe med først da? På denne den måten vil du kanskje finne ut hva som blir riktig for deg, uten at du drar inn alle mulige forstyrrende tanker. Du får ting litt på avstand, noe som kan hjelpe deg å se klarere. Og husk at den boken eller det prosjektet du velger først, det er ikke noe du trenger å holde på med for alltid.
Se hva som skjer
For å finne ut hva du virkelig vil så kan det beste være å bare starte med noe og se hva som skjer. Ofte kan man ikke tenke seg til hva man kommer til å trives med, men du kan teste det ut og se hvordan du liker det.
Da jeg startet opp for eksempel, tenkte jeg at jeg ikke kom til å ha lyst til å jobbe spesielt mye 1–1 med andre. Fordi jeg ikke liker small talk og er litt sjenert, og jeg så for meg at det ville bli litt slitsomt å sitte sånn med noen jeg ikke kjente. Men det viste seg jo at jeg syntes det var helt fantastisk. For målet med disse samtalene var jo å snakke om bok, tema og budskap, og da fikk jeg jo virkelig bare nerde i vei på det temaet.
Veldig lenge var disse 1–1-samtalene det beste jeg visste med hele businessen min, og det overrasket meg veldig. Men jeg måtte starte med det før jeg visste om jeg likte det. Så det er også noe du kan ha i bakhodet når du vurderer forskjellige ideer, at du ikke alltid vet om det er smart eller er noe du liker før du faktisk begynner å gjøre det.
Bruk intuisjonen
Jeg vil dele en siste øvelse. En som går på dette her med intuisjon, altså at du prøver å hente frem fra underbevisstheten din hva som er riktig for deg. Og den går som følger: lukk øynene og tenk på ide A. Kjenn etter hvordan det føles å tenke på den ideen. Er det lett? Er det tungt? Føles det gøy og inspirerende? Eller føles det kjedelig? Tenker du at det tar lang tid, at det virker komplisert?
Når du er klar, går du videre over på prosjekt B og gjør akkurat det samme her. Hvilke følelser er det som dukker opp når du tenker på prosjekt B? Hvis det er vanskelig å se det helt klart, kan du godt gjenta denne øvelsen flere ganger. Og etter hvert vil det bli ganske tydelig for deg hva du skal velge. I hvert fall blir det det for meg når jeg tenker lenge på noe og kjenner på hvilken energi jeg får.
Det er sånn jeg har navigert på min vei, i min business. At jeg både tenker strategisk på hvilke mål jeg har, i tillegg til at jeg bruker intuisjonen min og lar underbevisstheten være med på å bestemme veien videre. Og en kombinasjon av de to tingene tenker jeg godt kan fungere for deg også.
Og husk at du alltid kan skrive flere bøker. Bøker om alt du brenner for. Alt du vil dele med andre. Alt du vil bidra med i verden. Om alt du har lært og alt du vet.
Håper du fikk noen nyttige tips i dagens episode. Ta et valg, gå for en av ideene, og kjør på. Lykke til!
Ikke gå glipp av episoder
Få varsel på mail hver gang en ny episode kommer utâ¨